In the Democratic Echo Chamber, Inconvenient Truths Are Recast as Putin Plots

As you can see, more than 4,000 people have re-tweeted this “Official Warning.” That includes not only random Clinton fans but also high-profile Clinton-supporting journalists, who by spreading it around gave this claim their stamp of approval, intentionally leading huge numbers of people to assume the WikiLeaks archive must be full of fakes, and its contents should therefore simply be ignored. Clinton’s campaign officials spent the day fueling these insinuations, strongly implying that the documents were unreliable and should thus be ignored. Poof: just like that, unpleasant facts about Hillary Clinton just disappeared, like a fairy protecting frightened children by waving her magic wand and sprinkling fairy dust over a demon and causing it to scatter away.

Except the only fraud here was Nance’s claim, not any of the documents published by WikiLeaks. Those were all real. Indeed, at Sunday night’s debate, when asked directly about the excerpts of her Wall Street speeches found in the release, Clinton herself confirmed their authenticity. And news outlets such as the New York Times and AP reported – and continue to report – on their contents without any caveat that they may be frauds. No real print journalists or actual newsrooms (as opposed to campaign operatives masquerading as journalists) fell for this scam, so this tactic did not prevent reporting from being done.

But it did signal to Clinton’s most devoted followers to simply ignore their contents. Anyone writing articles about what these documents revealed was instantly barraged with claims from Democrats that they were fakes, by people often pointing to “articles” like this one.

That article was shared almost 22,000 times on Facebook alone. In Nance’s defense, it is true that some unknown, random person posted a doctored email on the internet and claimed it was real, but that did not come from the WikiLeaks archive and has nothing to do with assessing the reliability of the archive (any more than fake NYT stories on the internet impugn the reliability of articles in that paper). Not one person has identified even a single email or document released by WikiLeaks of questionable authenticity – that includes all of the Clinton officials whose names are listed as their authors and recipients – yet these journalists and “experts” deliberately convinced who knows how many people to believe a fairy tale: that WikiLeaks’ archive is pervaded with forgeries.

More insidious and subtle, but even worse, was what Newsweek and its Clinton-adoring writer Kurt Eichenwald did last night. What happened – in reality, in the world of facts – was extremely trivial. One of the emails in the second installment of the WikiLeaks/Podesta archive – posted yesterday – was from Sidney Blumenthal to Podesta. The sole purpose of Blumenthal’s email was to show Podesta one of Eichenwald’s endless series of Clinton-exonerating articles, this one about Benghazi. So in the body of the email to Podesta, Blumenthal simply pasted the link and the full contents of the article. Although the purpose of Eichenwald’s article (like everything he says and does) was to defend Clinton, one paragraph in the middle acknowledged that one minor criticism of Clinton on Benghazi is possibly rational.

Once WikiLeaks announced that this second email batch was online, many news organizations (including the Intercept, along with the NYT and AP) began combing through them to find relevant information and then published articles about them. One such story was published by Sputnik, the Russian government’s international outlet similar to RT, which highlighted that Blumenthal email. But the Sputnik story inaccurately attributed the text of the Newsweek article to Blumenthal, thus suggesting that one of Clinton’s closest advisors had expressed criticism of her on Benghazi. Sputnik quickly removed the article once Eichenwald pointed out that the words were his, not Blumethal’s. Then, in his campaign speech last night, Trump made reference to the Sputnik article (hours after it was published and spread on social media), claiming (obviously inaccurately) that even Blumenthal had criticized Clinton on Benghazi.

That’s all that happened. There is zero suggestion in the article, let alone evidence, that any WikiLeaks email was doctored: it wasn’t. It was just Sputnik misreporting the email. Once Sputnik realized that its article misattributed the text to Blumenthal, it took it down. It’s not hard to imagine how a rushed, careless Sputnik staffer could glance at that email and fail to realize that Blumethal was forwarding Eichenwald’s article rather than writing it himself. And while nobody knows how this erroneous Sputnik story made its way to Trump for him to reference in his speech, it’s very easy to imagine how a Trump staffer on a shoddy, inept campaign – which has previously cited InfoWars and white supremacist sites among others – would have stumbled into a widely-shared Sputnik story that had been published hours earlier on the internet and then passed it along to Trump for him to highlight, without realizing the reasons to be skeptical.

In any event, based on the available evidence, this a small embarrassment for Trump: he cited an erroneous story from a non-credible Russian outlet, so it’s worth noting. But that’s not what happened. Eichenwald, with increasing levels of hysteria, manically posted no fewer than 3 dozen tweets last night about his story, each time escalating his claims of what it proved. By the time he was done, he had misled large numbers of people into believing that he found proof that: a) the documents in the WikiLeaks archive were altered; b) Russia put forgeries into the WikiLeaks archive; 3) Sputnik knew about the WikiLeaks archive ahead of time, before it was posted online; 4) WikiLeaks coordinated the release of the documents with the Russian government; and 5) the Russian government and the Trump campaign coordinated to falsely attribute Eichenwald’s worst to Blumenthal.

In fact, Eichenwald literally has zero evidence for any of that. The point is not that his evidence for these propositions is inconclusive or unpersuasive; the point is that there is zero evidence for any of it. It’s all just conspiracy theorizing and speculation that he invented. Worse, the article, while hinting at these claims and encouraging readers to believe it, does not even expressly claim any of those things. Instead, Eichenwald’s increasingly unhinged tweets repeatedly inflated his insignificant story from what it was – a misattribution of an email by Sputnik that Trump repeated – into a five-alarm warning that an insidious Russian plot to subvert U.S. elections had been proven, with Trump and fake WikiLeaks documents at the center.

By itself, this is not so notable: all journalists are tempted to hype their stories. But Eichenwald went way, way beyond that, including – as demonstrated below – demonstrable lies. But what makes it so significant is how many reasoned, perfectly smart journalists – just as they did with Nance’s “Official Warning” – started falling prey to the dual hysteria of Twitter group dynamics and election blinders, to the point where CNN featured Eichenwald this morning to highlight his major scoop linking Putin, Trump and WikiLeaks in the plot to feed American Russian disinformation. Just watch how this warped narrative played out in a very short period of time, with nobody wanting to get in the way of the speeding train for fear of being castigated as a Trump supporter or Putin stooge (accusations that are – yet again – inevitably on their way as a result of this article):


SHARE THIS
Previous Post
Next Post